Ventil Justering 5000.km
Ventil Justering 5000.km
Ting du skal bruge
1 stk 13 gaffel nøgle
1 stk Skruetrækker flad
2 stk nye pakninger
1 stk søgeblad 0,15 mm
Evnt. søgeblad 0,10 mm
indsug- og udstødnings ventil afstand 0,15mm. Evnt. 0,10mm
Fremgangs måde
Juster ventiler:
Når din motor er begyndt at køre dårligt, eller når den lyder som om der ligger en håndfuld møtrikker nede i den og triller rundt, eller når du har kørt ca. 5000 km siden sidst, skal der justeres ventiler:
Start med at tage fordelerdækslet af og drej motoren til rotoren peger på tændkablet til cylinder 1 (så står tændingsmærket på remskiven opad), justér så indsug- og udstødningsventil på cylinder 1 (0,15mm, kold moter). Hvis du ser efter for hver 5000km kan du også stille til 0,10
Drej så motoren en halv omgang mod uret (tændingsmærket er nu nedad), og justér ventilerne på cylinder 2, derefter en halv omgang mod uret og justér på cylinder 3, og en halv omgang til så nr. 4. Simpelt ikke?
Når du så alligevel ligger og roder under bilen, så skift lige olien! (dennis bugservice.dk)
Platin indstilling
Ting du skal bruge
1 stk søgeblad 0,40mm
1 stk flad skruetrækker
lidt fedt
justering af tænding
Fremgangs måde
Fjern fordeler dækslet løsne platin med en flad skruetrækker, og indstil afstanden 0,40 med et søgeblad. Efter justering skal tændingen indstilles & husk at smøre akslen med noget fedt. Og hvis du ofte har brændte platiner så skift også kondensatoren
Ting du skal bruge
10 mm topnøgle
prøve lampe
evnt. tændings pistol
TDC
(top dead center
11mm fra TDC
7,5 grader før top
BTDC
Fremgangs måde til Vw årgang 1974-1978
Tændingsanlæg Enten original (SVDA) single vacuum Vw 043 905 205 eller BOSCH 0 231 170 034 (som er made in Mexico med secret modifications ) disse Tændings anlæg kom i 74 til 1600DP motorer med 34 pict 3 kaburator
Bem. de 2 overnævnte tændings anlæg passer ikke til 30 pict1 & 30 pict2 da vacuum timingen ikke passer.
Først sørger, du for at ventiler er stillet derefter platiner. og så tænding. Tændings mærket 7,5grader før top der det hak i rem hjulet der målt 11mm. til højre fra top dead center, er der to hakker er nr 2. 10 grader før top dead center, Når du stiller tændingen så sørg for at rotor peger på tænd kabel nr 1 og at TDC mærket står midt imellem samlingen på motor blokken. Derefter drejer du mod uret så 7,5 grader nu står ud for samlingen på motor blokken,
Så løsner du tændingen (10mm. topnøgle) let så den kan dreje men stadig har lidt modstand så den ike flytter sig når du slipper. Sæt den ene del af prøve lampen på minus på tændspolen og den andel del på motor blokken eller generator. Så drejer du tændingen mod uret så platinerne er lukket og der efter med uret så platinerne lige åbner du kan både se og høre gnisten og ikke mindst se at lampen tænder, gør det nogle gange så du præcis rammer punkter der får lampen til at lyse, der efter strammes klampen der holder tændingen. og så har du stillet din tænding statisk
Har du en tændings pistol kan du tjekke om tændings mærket rammer lige i midten af blokken det måles med vacuum slangen afmonteret så skal 7,5 mærket stå midt i samlingen på motorblokken ,og hvis kan du aflæse kam vinklen på din tændings pistol skal den ligge imellem 44-52 men helst 46-48
Tændingen avancere jo højre RPM så ved 35oo. RPM skal tændings mærket vise 28 - 32 grader ikke mere end 32 med vacuum slange afmonteret og 38-45 grader med vacuum slange på . Har du ikke en remskive med grader på så er 3o grader xx cm målt fra TDC og 40 grader er xx cm fra TDC
Spark Plug
W8AC
Timing Set At
7.5deg BTDC @ 800-950rpm w/strobe and w/single vacuum hose disconnected and plugged
Vacuum Advance/Retard Range:
8-12deg Adv
Centrifugal Advance/Retard Range:
8deg @ 1300rpm, 10deg @ 1600rpm, 15deg @ 2500rpm, 20deg @ 3000rpm, 21deg @ 3500 to 4000rpm
Kaburator Justering
34 pict 3 & 28 pict 1